Előmunkálatok a vár ostromához.
Fordítsuk az Uj- és Óváros véres
küzdelmeiről most már tekintetünket Sziget vára felé, mely az összes harczok
végczélját képezi. Az ostromló had százezer emberből állott, ide nem értve ama
nagyszámú földműves népet, melyet a török ide a földmunkák teljesítésére
gyűjtött össze. Az Óváros ostromára e hadból csak egy kisebb részt
foglalkoztatott Szulejmán, hiszen a roham kis terére alig lehetett volna 20—25 ezer
embernél többet felállítani. Nem lehet képzelni, hogy a többi nagyobb rész
tétlenségben vesztegelt s csak messziről nézték a lefolyó tragédiát.
Történetíróink mind úgy adják elő a dolgot, hogy már a város ostroma alatt
készült a török had a várnak megostromlására.
Kettős volt a vár elleni működés a város
ostromának ideje alatt. Először is kijelölték és megépítették ama töltéseket,
melyekről a várat ágyúzni kívánták s meg is kezdték annak lövetését. A másik
pedig intézkedés volt arra, hogy a várat körülvevő tavat lecsapolják.
A mi a töltések emelését illeti, erre nézve
Ali Portug, az intézkedés vezetője, a város keleti oldalán lévő, úgynevezett
királyi kertek déli sarkától egy töltést huzatott egész a város-árok kezdetéig.
A királyi kert az Óváros keleti oldalán, mindenesetre a glacin kívül, úgy
terült el, hogy éjszaki részével a tó partjára támaszkodott, különben nem
lehetett volna annak déli részéről a város sánczaihoz árkot húzni. A királyi
kert tehát egy nagyobb részét foglalta el a ma pécsi-városnak nevezett
külvárosnak, ez képezte a vár zöldséges kertjét s azért hívták királyi
kertnek, mert annak hasznát a királyi katonaság élvezte. Hibáztatnunk kell
Salamon Ferenczet, ki e helyet a vártól északra helyezi a tópartra, mi már az
okból is lehetetlen volna, mert e helyen a tó partja majd két km. távolságban
állott a vár északi oldalától s így épen nem lett volna alkalmas pont az
ostromra. Különben is a tó vizén át csak nem ástak árkot.
A töltés-csinálás elég nagy nehézségekbe
ütközött, mert részben az Óváros északkeleti sarkáról, részben a várból
ágyútűzzel a munkát nagyon meg lehetett akadályozni. A töltések irányát elég
szerencsésen választották meg, az
árkok földjét a nyugati oldalra hányták, a
munkálatot az odahajtott földművesek és főkép az asáp nevezetű török katonák
végezték. Midőn a töltés elkészült, Ali Portug öt nagy ágyút és négy
kigyóágyút (columbrinát) helyezett a töltés elejére s védőkosarakkal ellátva,
elkezdette a lövöldözést a vár ellen, melyben legelőször is a kimagasló, régi
hírű gömbölyű tornyot támadta meg. Csakugyan sikerült neki a torony felső
részét letörni, a harangok a golyók áldozatai lettek, sőt Istvánfy megemlíti,
hogy a toronyóra is szétmállott. — A leltárakban nem találjuk ugyan sehol, hogy
e tornyon óra is lett volna, valószínű tehát, hogy az órát Zrínyi tétette reá a
legutóbbi időben.
Egy másik pont, melyet Ali Portug a vár
lövetésére felhasznált, Szigetvár nyugoti részén feküdt, nem messze az Almás
vizének ama lefolyásától, melyet a törökök az ostrom idejében vágtak. Megjegyzi
Istvánfy, hogy a kiszemelt hely az úgynevezett katonai temető volt. Úgy a
Salamon Ferencz, mint M. Mesic által közölt szigetvári térképeken e temetőnek
helyéül a kanizsai városnak nevezett külváros helyét jelölték meg. Oka e
megjelölésnek ugyan ismeretlen, de a valóságnak leginkább megfelel, mert e
térség a várhoz viszonyítva, igen magasan áll és az Óvárostól teljesen fedett
helyen, mért is Ali Portug nem látta szükségesnek nagy töltéseket emelni,
hanem az árkok megásása s a védőeszközök elhelyezése után ide is 4 ágyút
helyezett és azzal elkezdte a várat lövetni.
Sokkal nevezetesebb és emlékezetesebb marad
Szigetvár ostromának történetében ama másik előkészítő intézkedés, melyet az
Óváros ostroma idejében a vár ellen tettek. Ez a várat körülövező tó vizének
lecsapolása volt.
Napjainkban az Almás vize a kanizsai
városkaputól, melyet Zrínyi idejében patai kapunak hívtak, alig esik néhány
ölre, úgy hogy e helyen a mocsár vizének lecsapolása teljesen lehetetlen lett
volna. Ha azonban e völgyeletet tüzetesen szemügyre vesszük, látni fogjuk,
hogy Zrínyi idejében a kérdéses bozót, mintegy 200 lépésnyi széles volt. A
lecsapolási munkálatot tehát e széles bozótnak nyugati oldalán kell
képzelnünk. A bozótot a tó vizétől egész az Óváros kapujáig húzódó hatalmas
töltés rekesztette el, mely egyszersmind az utat képezte a város felé.
Az eszmét a tó lecsapolására Szulejmán
hadseregének állítólag a pécsi török urak adták, kik hosszabb ideig
Szigetvárott raboskodván, a helyi viszonyokat jól ismerték. — Ez állítás
azonban nem látszik valószínűnek, mert a török hadak a lecsapolás mesterségét
Szigetvárnál előbb is s más váraknál is űzték.
A vállalkozás a törökök részéről igen
merész volt, mert az átvágás, habár a bozót nyugati oldalán történt is, mégis a
Zrínyi által birt Óváros nyugati kapujához igen közel esett; miért is a törökök
egészen titokban akarták a munkát megcsinálni és az összehajtott földművesekből
álló munkásaikat arra kényszerítették, hogy a munkát éjszaka végezzék. A török
hadnak ama része, mely a bégekkel a város nyugati oldalán levő sikságot
foglalta el, a bozóton túli emelkedésre nehány ágyút helyezett el szemben a
város kapuival s a munkások mellé egy kisebb hadat rendelt őrizetül. A munka különben
is éjjel s a bozót alján folyván, az Óváros nyugati kapujának őrei azt
ágyútüzzel, vagy más módon megtámadni képesek nem voltak.
Midőn a magyarság észrevette a lecsapolási
munkálatot, mely a vár részére, miután azt leginkább a viz védelmezte, oly nagy
veszélyt volt hozandó, elhatározták, hogy kitörést szerveznek. Istvánfy
állítása szerint Zrínyi nem akart belemenni e vállalkozásba és csak
hadnagyainak kérelmére rendelte el a kitörést s minthogy Szekcsőy egy ily
kitörésben már részt vett, most Radovánt és Dandó Ferenczet rendelte ki a
lecsapolási munkálat 4-ik napján a kitörés eszközlésére, meghagyván nekik, hogy
arra a legtapasztaltabb katonaságot vigyék el. A kitörők ama időpontot
tartották erre legczélszerűbbnek, midőn az ásatási munkálatokat megkezdeni
akarják. Ez okból a kitörést közvetlen naplemente előtt szervezték, s csakugyan
készületlenül találták mind az őrizetre kiküldött janicsárokat, mind pedig a
munkásnépet. A janicsárokat szétrobbantották, a munkások pedig elfutottak, úgy,
hogy a tér egészen üres lett, csak az ágyuk maradtak ott a csekély
tüzérséggel; így a mieink hatalmukba kerítvén az ágyukat, azokat beszegezték,
kerekeiket összetörték s így használatra lehetetlenné tették.
A megfutamodott munkások lármájára a közeli
táborból csakhamar nagyobb had gyűlt egybe, és az őrizet színhelyén véres harcz
fejlődött ki, melynek mintegy 200 janicsár esett áldozatul. Mégis, minthogy a
török had egyre szaporodott, kénytelenítve érezték magukat a magyarok a patai
kapu felé visszavonulni, mely alkalommal Dandó Ferenczet egy puskagolyó
megölte. Radován egész a kapuig jött hadaival, midőn egy golyó őt is a földre
terítette. Habár a mieinknek csekély veszteségük volt, mégis annál nehezebben
esett a bátor és vitéz hadnagyok halála. A török had az említett 200 janicsáron
felül e kitörésben szinte elvesztette Bulug basa századost és Jussuf nevű
másik öreg századost; ez utóbbi a tomporába kapott két lövés következtében halt
meg a táborban, hova a csata színhelyéről még élve szállították el. A magyar
hadak visszavonulván, két hadnagyuk holtteste a visszavonulás utján maradt,
kiknek fejét a törökök levágván és karóra szúrván, az ágyukat védő kosarak
tetejére tűzték ki. A hadnagyok halálával a kitörők vakmerősége elnyerte
büntetését, de egyúttal ez is volt az utolsó kitörés Zrínyi alatt, ki azt
többé meg nem engedte.
E hadművelet csak egy éjszakára akadályozta
meg a lecsapolási munkálatokat. Kevés időre elkészült a levezető árok, melyen
a tó vize elfolyt, csak a fenekén maradt meg a mélyebb iszap s a hosszantartó
szárazság folytán még az is beszáradt az ostrom ideje alatt, habár már csak
akkor, midőn a török hadak a várhoz való töltéseket elkészítették.
Akkor, midőn Ali Portug a vár felé közelítő
töltések emelését elkezdette, mint jeleztük, a tó fenekén mély iszap volt; sőt
néhol a víz is állott, mert a víz lecsapolása csupán az alatta levő bozót
színvonaláig mehetett; nem úgy, mint a mai szigeti csatorna, mely jóval a
színvonal alatt áll. Az e munkára szükségelt sok ezernyi földműves népet már a
Szávától elkezdve hozták magukkal, barmaikkal és kocsiaikkal együtt. S
ezenfelül Szigetvár vidékének földműveseit
is munkára hajtották. A közeli erdőkből sok
ezer kocsival, lovakkal és tevékkel hordták a gályát, a fatuskókat,
összehordták az egész vidék szénatermését és szalmáját és ezeket gyapjuzsákkal
és kővel telt hordókkal vegyest az iszapba rakva utat nyitottak a vár felé,
mely kezdetben elég alacsony volt s csak arra törekedtek, hogy ne az iszapon át
kelljen a vár ellen menni. Később, midőn belátták, hogy ez alacsony töltés-út a
várhoz való közeledést csak nagyon kevéssé segíti elő és a vár megvételét nem
biztosítja, elkezdték ott is a töltések emelését.
E töltéseket a vár felé általán egyenes
irányuaknak jellemzik történetíróink. A keleti oldalról vezetett töltés mai nap
nem látszik, ellenben a katonatemetőtől vezetett töltés némi nyomai még ma is
megvannak, melyből nemcsak az látható, hogy e töltés a tó vizét elzáró nagy
töltésnek nyugati végén vette kezdetét, de egyúttal az is, hogy e töltés nem
haladt egyenes irányban, hanem kígyózó módra futott a vár délnyugati sarkához,
mely irányban e töltés alapjai ma is észrevehetők és a lápban kisebbrendü
emelkedést képeznek, melyen ma egy dűlőűt húzódik végig. Az út kigyózása mégis
olyszerü, hogy azon az Ali Portug találmányaként szereplő kocsihíd átvezethető
volt.
A vár felé irányzott eme munkálatok nem
folytak minden nehézség nélkül. Zrínyi és hős társai nem vehették figyelembe
azt, hogy a munkások legnagyobb része keresztény. Minden irgalom nélkül
folyton ágyúzták és lőtték a munkálkodó tömeget. Meg kell gondolnuk azt, hogy a
törökök ez alkalommal két, Istvánfy előadása szerint három töltést csináltak a
vár felé; és pedig a keleti oldalon a hajdani városárkon túl levő partokról a
Hegy-bástyáig, mely legkevesebb 350 méter hosszú volt, a másikat pedig
nyugatról, a bozót elkép- tulsó széléről egész a Nádasdi-bástyáig, mely 470
méter hosszúságot tesz ki; zelhetni, mennyi emberélet esett áldozatul, mig a
töltések elkészültek.
Hegy-bástya elnevezés alatt a vár délkeleti
bástyája értendő, mert Istvánfy a Hegy-bástyát a vár déli oldalán ellentétbe
helyezi ama másik bástyával, mely a vám-kapu irányában állott (e regione portae
decumanae). A vámkapu alatt pedig a városban levő ama kapu értendő, melyet
patai kapunak is hívtak. Máshol Istvánfy e bástyát déli bástyának hívja és a
Nádasdi-bástyával teszi ellentétbe. Hegy-bástyának hihetőleg azért hívták, mert
a többi bástyáknál magasabban állott.
Mint fentebb láttuk, Istvánfy két vagy
három töltésről emlékezik meg; egyéb adatok bizonyítják, hogy tényleg három
töltés volt a vár körül. A harmadik töltést Salamon a vár éjszakkeleti bástyájához
irányítja, melyet általán a Nádasdi-bástyának vélnek s melyet az ostrom
idejében szemtanuk állítása szerint igen megrongáltak. Ha e harmadik töltést
tényleg arra csinálták, úgy annak 500 méter hosszúságúnak kellett lennie a
legrövidebb irányban. Azonban nagyon is bizonyos, hogy e töltés az északkeleti
bástya felé nem irányult, mert Istvánfy, honnét Salamon ez adatot merítette,
nem azt mondja, hogy a Nádasdí-bástya felé csinálták a töltést, hanem azt, hogy
a Hasserdia (hárs erdő) felől kezdték a töltést építeni. Tudjuk pedig már a
korábban elmondottakból, hogy a kérdéses hárserdő a vártól északnyugatra eső
tóparton volt, s igy e töltés az északnyugati bástya felé irányult, mely tehát
maga legalább 850 méter hosszú volt. E bástyát a történetírók készakarva
mellőzik oly véleményben, hogy ott állt a belsővár; mint kimutattuk, ez nem
áll. Hisz ez esetben a töröknek legfőbb erejét ezen pontra kellett volna
fordítani. Hisz a keleti utón már csak azért sem lehetett -volna töltést húzni,
mert ezzel az Almás vize a török tábort árasztotta volna el. Mind ezt oly rövid
idő alatt elkészíteni oly óriás munkát feltételez, melyen igen sok ezer
embernek kellett dolgoznia. Istvánfy meg is említi, hogy a munkálat a legpéldásabb
rendben folyt, minden ember tudta munkakörét s azt szó nélkül teljesítette;
lármával, beszélgetéssel a munkaidőt nem fecsérelték.
Hozzájárul még e nehézségekhez az is, hogy
a keleten levő töltés elzárván az Almás vizét, ott a tavat nemcsak egészen
megtöltötte, de a viz felemelkedvén a város keleti oldalán levő földeket és a
Szigetvárra vezető utat is teljesen elárasztotta; így a főtábort az ostrom
helyétől elkülönítette, úgy hogy a töröknek sok ezer munkást kellett
állítania, hogy amaz árkot, melyen a viz az Újváros sánczaiba folyt, kibővítve,
a fölösleges vizet levezethessék.
Azonban nem volt elég, hogy egyszerű
töltéseket vezessenek a vár felé; a hadművelet azt kívánta, hogy e töltések
elég magasak legyenek, legalább olyan magasak, mint maga az erődítmény fala,
vagy még ennél is magasabb; el sem lehetne mondani, hány ezer kocsi hordotta
éjjel-nappal s folytonos küzdelem között a földet a töltésekre, mig azokat a
vár bástyáinak magasságára felemelték. Nemcsak a munkásnép, nemcsak a
közvitézek, de maguk a török tisztek is segítettek e munkában s munkaközben
belőttek és benyilaztak a várba is, mert ágyukkal s puskákkal folytonos volt a
harcz az egész töltési munkálat alatt.
Maga Zrínyi a királyhoz írt leveleiben e
töltéseket hegyeknek nevezi, mert partjaik meredek volta hegy kinézést adott
azoknak, gerinczük pedig öt méternél is szélesebb volt.
A töltéseket ily magasságra azért emelték a
törökök, hogy a sövényen s palánkon át a várba láthassanak és lőhessenek.
Csányi Ákos is megemlékszik e töltésekről
Nádasdi Tamásnéhoz 1566. aug. 31-én írt levelében, mely szerint egy pribék maga
látta, hogy annyira feltöltötték hegyekkel Sziget vidékét, hogy soha meg nem
tarthatják. Egy másik levelében pedig azt mondja, hogy annyira feltöltötték
három felől, hogy az a várnál sokkal magasabb; „belehajigálhatnak, lünek
reájuk s hogy onnaj belül nappal nem lühetnek, éjjel a mit lühetnek, mert
nappal sok számtalan lüvés esik, ahonnéjt onnéjt belül csak egyet lünek.“
Ily eszközök felhasználása mellett megszűnt
ama viszony, a mi rendes körülmények között az ostromló és az ostromlott
között fennáll; az ostromló jutott előnybe, innen a felkiáltás Csányinál, hogy
a várat soha meg nem tarthatják.
De Ali Portug még e magas töltésekkel sem
elégedett meg, hanem Szigetvárnál is alkalmazta azt, mit korábban is már Malta
szigeten Sanct-Elmo ostrománál megpróbált és saját találmányának nevezett.
Összeköttetett ugyanis három kocsit egymás
mellé és tizennégy ily hármas kocsit egymás után s azokat lánczokkal s
vaspántokkal mintegy összeforrasztotta, ezeknek tetejére pedig hídszertien
keresztbe fektetett tölgygerendákat erősített. Ekkor a munkások százait
állíttatta a kocsikhoz, kik az ujonan épült töltéseken a kocsi-tömeget a
várhoz előre tolták s ezzel nemcsak a hegyek magasságát emelték, de egyúttal
betöltötték még amaz űrt, mely a töltések végétől a vár sövény-falazatáig s a
palánkokig terjedt, mi által nemcsak megkönnyítette a küzdelmet, de az
ostromló egyenesen a várba léphetett.
Ha meggondoljuk azt, hogy a törököknek csak
augusztus 21-én sikerült az Óvárost elfoglalni és már augusztus 26-án az első
rohamot intézték a vár ellen, e négy napi munkaidő alatt teljesen lehetetlen
lett volna amaz óriási földtömeget oda hordani, melyekből a várhoz vezető
töltéseket készítették. Úgy, hogy hibáztatni kell ama véleményt, mintha az
ostromlók csak az Óváros bevétele után fogtak volna a vár ostromának
előkészítéséhez.
Miként láttuk, az összes töltések hossza
átlagos számítással 1020 métert tett ki. Ha tekintetbe veszszük, hogy a partok
most is 2 méternél magasabbak s hogy a víz a parttól befelé sokkal mélyebb volt
s ha veszszük, hogy a sövényzetből alkotott várfalak magassága Forgách
előadása szerint 22 láb volt, úgy legalább is 5 méter magasságúnak kellett a
töltésnek lennie; ha itt a legkisebb mértéket számítjuk is; de a töltéstetőnek
is 5 méter szélesnek kellett lennie, miután azon Ali Portug 3 egymás mellé
kötött kocsiból szerkesztett tolható hidat vonszoltatott végig. A munka
nehézségét az is okozta, hogy a földet csak a lőtávolon túli vidékről
hordhatták a töltésekhez. A nyugati oldalon még máig is megvannak, a
Tüskevárnak nevezett csárda mellett, ama mélyedések, melyekből e föld
kikerült. A földhordás távolságát tehát legkevesebb s/4 kilométernyire kell
tennünk.
Tekintve a töltések hosszúságát, azok
megépítéséhez 520 ezer köbméter föld volt szükséges. Már ebből magából
látható, hogy ily nagy tömegű földet nem 4 nap, de egy hét alatt sem lehetett
volna a várat övező tó medrébe vinni és pedig annál kevésbé, mert a várvédők
folytonos ágyú- és puskatüze e munkálatot igen megnehezítette.
Tekintve azt, hogy a töltések már augusztus
24-én készen voltak, nagyon valószínűvé válik, hogy e munkálatot már augusztus
10-én, tehát az Óváros ostromának megindításakor kezdették el. Ha úgy számítjuk
is, hogy e töltések földjét csupán szekereken hordták, de az akkori ingyenes és
kényszerített munka mellett, midőn a barmok is elcsigázva voltak és nagy volt a
takarmányhiány, úgy a töltések elkészítéséhez 14 napi időközben átlag naponta
4040 kocsit kell számítanunk e munkálat végrehajtásához. Azonban tudjuk, hogy
nemcsak kocsikkal dolgoztak, de tevék is hordták a földet, sőt a munkások, de
még a katonák hátukon is czipelték azt. Hozzászámítván ehez magán a töltéseken
és a föld kiemelésének helyén működő munkásokat, oly óriási nagynak kellett e
munkaforgalomnak lenni, melyhez hasonlót a múltban nem találunk feljegyezve.
Hozzá kell még ehez számítani ama nagy munkát is, melyet e népség végezett a
töltések okozta vizáradások levezetésénél, hol az ágyú és puskatűz mellett még
a rohanó víz is megnehezítette a munkát. Egyptom piramisainak építésére
emlékeztet e művelet s a munkásnép bizonynyal rosszabb helyzetben volt Fáraó
rabszolgáinál.
Elkészülvén e töltések, Zrínyinek és
társainak be kellett látniok, hogy lehetetlen lesz akár a várat, akár életüket
megmenteniük s csak az elszántság és kötelességtudás tarthatta meg őket
továbbra is elfoglalt helyükön.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.