A tragédia utolsó jelenetei.
Régi idők szokása volt, hogy mielőtt a
várat megostromolták, felszólították a várbelieket a vár átadására, midőn is
azok bántatlanul elmehettek. Szigetvárnál is megtörtént ez, de a történetírók,
mint megszokott dolgot, nem tartották följegyzésre érdemesnek. Az Óváros eleste
s a vár bevétele után kétrendbeli ily felszólításféle ment Zrínyihez
Írásosan, melyet nyíllal lőttek be az ostromlott táborba.
Az első magától a szultántól jött, melyben
ígéretet tesz Zrínyinek, hogy ha Szigetvárat neki átadja, úgy Dalmáczia, Horvát
s Tótország fejedelmévé teszi és kincsekkel gazdagon megajándékozza. Ez ajánlat
azonban csak annyit jelent, hogy Szulejmán nem fogja Zrínyit rabnak tekinteni,
hanem török állami szolgálatban magas rangot biztosít oly javakban, melyek
akkor még nem voltak Szulejmán kezén. Zrínyi nagyon jól ismerte az eféle
Ígéreteket s nem is felelt azokra. Úgy látszik, mindketten — ő is, a szultán is
— csak üres formaságnak tekintették az ily ajánlatot s Szulejmán maga is meg
volt győződve, hogy Zrínyit állhatatosságában nem lehet megingatni.
A másik nem annyira felszólítás, mint
inkább cselfogás volt, melylyel Zrínyit a vár átadására akarták bírni; ezt,
mint Szelaniki elbeszéléséből kivehető, a vár eleste után alkalmazták s nem is
Szulejmántól, hanem az ostromot vezérlő egyik főembertől eredt. Szelaniki azt
mondja, hogy Ibrahim bej tolmács, Lala Kara Musztafa ketkhudája, Musztafa és
Feridun bej szultáni titkárok szőtték a cselt. Zrínyi György neve alatt levelet
írtak az ostrom alatt álló Zrínyi Miklósnak s azt nyílra kötve, belőtték a
belső várba. A hosszabb levél szövegét Szelaniki közli, melynek tartalma az,
hogy Zrínyi György néhány társával eljött Szigetvár felé, hogy atyja helyzetéről
tudomást szerezzen, de foglyul esvén a hatalmas padisah elé került, ki
szívesen fogadta s elmondta neki, hogy a német császár azért nem küldött neki
sereget Szigetvárra, mert a horvát és magyar uraknak sok panaszuk volt ellene;
most már dicsőségének eleget tevén, a padisah felszólította, írjon atyjának,
hogy ha a várat átadja, Engürüsz királyságát adja neki érte.
262 A TRAGÉDIA UTOLSÓ JELENETEI
Zrínyi Miklós, Szelaniki szerint, e levélre
azt írta vissza fiának, hogy boldogság érte őt, midőn fia oly sebet kapott —
érti ezzel fia elfogatását — minőt a hősök szoktak kapni. A Zrínyiek mindig a
hősiség által tűntek ki, az — t. i. a megadás — nem volna hősiség, nem volna
hazaszeretet. Ez a Zrínyiekhez nem illő; hogy kívánhatja a padisah tőle a várat,
mig őt fel nem daraboltatta.
És e levél visszarepült a török táborba.
Reusser „Rerum Hurcicarum Narrationes“
Frankfurt 1603. 160 — úgy adja elő az esetet, valószínűleg krónikások nyomán,
hogy a törökök elfogtak egy Zrinyi-féle trombitást Perlakról, hol Zrínyi György
Károly főherczeggel táborozott. A trombitán Zrinyi-czimer volt. Ezt küldte a
török a várba oly izenettel, hogy fia fogoly s ha a várat fel nem adja, kitűzik
fia fejét egy sáncz- kosárra. Tényleg maga Szelaniki is azt állítja, hogy
Zrínyi Györgynek trombitását és zászlótartóját ejtették foglyul s vitték a
török táborba. A levél benyilazása alkalmával a várral szemben kitűzték az
oroszlános Zrinyi-zászlót, a trombitás pedig ugyanott bús dallamot fújt a
várbelieknek, melyre azok hasonlóval feleltek, mond Szelaniki. Valóban méltó
tárgy egy balladához.
E levélváltás czélja az volt, hogy Zrínyit
élve kerítsék hatalmukba. Szelaniki ép e levelek történetének leírása közben
mondja, hogy a törökök intézkedést tettek, hogy az átkozott Zrindszkit élve kézrekerítsék.
E levélváltás szeptember 6-ik napjának délelőtti óráiban történhetett. Az
ostrom ekkor szünetelt. A török népség egy része a várnak tisztitásával
foglalkozott j kivitte onnét a temérdek holttestet, mely az egész területet
elborította. Különben is szeptember 5-ike az egész ostrom ideje alatt a
legvéresebb nap lévén, melyben az idegen követek jelentései szerint 4 ezer
török és a várőrségből közel 600 ember esett el; szükség volt ily temérdek
halott eltakarítása mellett pihenésre is gondolni.
Mihelyt Zrínyi tagadó válasza
visszaérkezett, azonnal hozzáláttak a belső vár ostromlási munkálataihoz.
Parancsot adtak ki, hogy a még készletben levő rozsét, fatuskókat és mindennemű
más éghető anyagot hordjanak össze és rakják azt a belső vár körül, hogy így
tűz által kényszerítsék a várbelieket a megadásra. Szelaniki ez előadásából is
látszik, hogy, mint fönntebb eléggé igazoltam, a belső vár nem feküdt a vár
északnyugati sarkában, mint az általános vélemény tartja, hanem a vár közepén;
hisz ha ott feküdt volna, úgy a tűz által való ostrom nem sikerülhet,
ellenben az alá- aknázás könnyebb s biztosabb módja lett volna a belső vár
bevételének. Utalok egyébként a „Vár“ czimű fejezetre.
Á kérdéses belső vár igen kicsiny volt, nem
az akkori időkben készült, hanem még a Szigeti család idejében, melyet később
némileg átalakítottak; de az előre haladt hadműveletekhez képest inkább
játékszernek volt tekintendő. Az egész váracs átmérője mintegy 37 méterre
tehető. Valószínűleg egy kört képezett, mint két egymás mellé tett bástya. A
várfalazat belső része egészen be lévén töltve, magasabb helyet képezett, de
melyet 4 méternél magasabbra nem becsülhetünk. E magaslaton állt a gömbölyű
torony s a már leírt két épület. A vár falát sáncz és sétáló vette körül. A váracs
egyetlen kijárása s hídja az árkon át vezetett. E híd teljesen fedél alatt
állt, úgy hogy azon külveszély nélkül lehetett közlekedni. A váracsnak e híd
fölötti része összeköttetésben állt a belső vár felső tatjával s annak
kinyulványát képezte, mert az 1553-ki leltár megemlíti, hogy a kapu felett is
volt egy nagy ágyú és egy taraczk. — A hídon át befelé a várba fel valószínűleg
lépcsözet vezetett, fent a bástya kerületen 1553-ban 11 taraczk volt s az
egész kis váracsban nyolcz ágyú, melyeket azonban Zrínyi az ostrom alatt
máshová helyezvén, e végfejlemény idejében ott csak még négy ágyú állt. A
kijárás a belső várból nem lehetett oly szűk, mint azt általán lefestik; mert
ott 1558-ban 16 taraczk állott, de valamivel szűkebb volt a híd boltozata, mert
ennek tetején csak egy ágyú s egy taraczk állott. A lovagterem az utolsó
napokban Zrínyinek szolgált lakásul; itt voltak összes ingóságai; a nők terme
mellett volt egy konyha s valószínűleg a megcsonkított toronyban is volt
konyhakészülék.
Tehát ily szűk, alig 37 méter széles
terület volt az, melyet még a feljárás is megkisebbitett. — Ezen kellett
állnia ama körülbelül 300 embernek; képzelhető tehát, hogy e kis hely
zsúfolásig megtelt s ember ember hátán volt.
Itt töltöttek a szegény harczosok két éjjelt
és egy napot, mint a bezárt koporsóban az élő halottak, mert hisz teljességgel
nem lehetett semmi remény ahhoz, hogy abból élve megmenekülhessenek; a véres
harczok elvadították a kedélyeket, az érdekek, melyekért harczoltak, teljesen
elvesztek, megszűntek s csak egy állt még szemeik előtt: hogy, akik annyi
dicsőséges harcznak voltak osztályrészesei, utolsó lépésükben ne csorbítsák
megszerzett dicsőségüket. Egyedül e gondolat lehetett az, mi lelkűket
foglalkoztatta.
Nem is olvassuk, hogy e nap folyamán a
várból lőttek volna; a török nyugodtan maradt s a vár kitisztításával
foglalkozott, mit az őrség sem bánt, hisz neki is szüksége volt a nyugalomra
szeptember 5-kének véres munkája után.
A halálra készülőnek kedélye lehangolt, ez
volt érezhető a váracs őrségében, csak egyedül Zrínyi lehetett az, kit a
dicsőség szomján kívül még ama magasabb czél is vezethetett: minél tovább
visszatartani s minél inkább gyengíteni a törököt s időt nyerni a keresztény
had előkészületeire.
A kis váracs fentartását igen akadályozta
az étel és ital hiánya. Kút, úgy látszik, nem volt a belső várban s ha volt is,
vize nem lehetett elegendő. Élelmiszer sem volt, mert a készlet legnagyobb
részét a külső várban helyezték el, miután senki nem gondolta azt, hogy a
belső várba fognak szorulni. E készlet azonban, mint hadi zsákmány, az ellenség
kezébe került, részben pedig a tűz emésztette meg.
Istvánfy megemlíti, hogy a belső várban két
nagyobb ágyú és tizenegy kigyó-ágyú, eleség gyanánt pedig ezer edény búzaliszt
volt, melyet Zrínyi csurgói birtokáról hozatott ide, de ebből sem lehetett elég
kenyeret sütni, mert csak egy kemencze volt s hiányoztak a kenyér készítéséhez
szükséges edények; így a kimerült emberek éhségét csak részben lehetett csillapítani.
Tehát még az éh-halál is fenyegette a megostromlottakat.
Maga a török, mint láttuk, már nem tartotta
érdemesnek, hogy a váracsot megvívja s miután a várbeliek sem lőttek, nem
tudhatta, nem rejlik-e csel némaságuk mögött. Szeptember 6-án már reggel
elkezdték a munkát; összehordtak s a váracs körül raktak minden készletben
levő faanyagot, ágakat, tuskót, deszkát s ezt dél felé meggyujtották. A tűz
lassan-lassan terjedt, a lángok magasra csaptak fel s hihetőleg meggyujtották a
váracs sövényzetét és épületét is. Az iszonyú hőség, a mardosó lángok, az
átható, fojtó füst lehetetlenné tették a további ott maradást, hisz így a tűz
által kellett volna elveszniök.
Hozzájárult ehhez, hogy a törökök úgy a
maguk ágyúit, mint a várban talált ágyúkat, melyeket szeptember 5-én a vár
védői nem tudtak leszerelni, mind összeszedték s a magasra csapó lángok között
hozzáfogtak a vár lövéséhez; hozzászámítva ehhez még a puskatüzet s a
nyílvesszőket, valóságos fergeteg zúgott a kis vár fölé, mely a jégesőhöz
hasonlóan iszonyú dübörgéssel hullott alá a lángokban álló várra, melyben a
halál kettős neme vigyorgott a hősök kisded csoportjára: éhen és tűz által
elveszni.
Eljött tehát a pillanat, melyben választani
kellett. Zrínyi és hős társai a halál egyik nemét sem akarták választani; hanem
a minő volt életük, a mint küzdtek az utolsó hónapban, úgy akarták, karddal a
kezükben s haláltosztva csapásaikkal, a hazáért s hitért való vértanuság
dicsőségének babérkoszorúját megszerezni.
Megállapították, hogy a következő nap, azaz
szeptember 7-ének reggelén rontanak ki a várból a halálra és halhatatlanságra.
Kora hajnalban gróf Zrínyi Miklós már
díszöltözetben lépett ki szobájából, rövid dolmányban, sötétkék mentében,
kócsagtollas, gyémántbogláros kalpaggal fején, nyakán súlyos aranylánczczal,
kezein karpereczekkel, melyeket lakodalmak alkalmával szokott használni. Ily
díszben készült el az utolsó kirohanásra és halálra. Méltán hasonlítja őt egy
régibb latin költőnk (Fabri- tíus Pál egykori bécsi gimnáziumi tanár) Curtius
Marcus-hoz, ki hadi- pánczélba öltözve s magát a halálnak ajánlva, rohant a
Róma piaczán keletkezett örvényes mélységbe, hogy a jósok szerint hazáját a
végveszélytől megmentse.
Szolgája: Cserenkó Ferencz vitte utána
kincseit s pénzét, melyeket azért hozott magával a várba, hogy esetleg a vár
katonái szükségleteit kielégítse, valamint egyéb drága ruháit is. Midezeknek
megszűnt előtte, úgy hős társai előtt, minden beesők. Mentéjébe egy selyem
zacskót tétetett, melybe száz aranyat varratott, azt mondva társainak: Nem
akarom, hogy aki az ellenség közül tetemeimet meg fogja rabolni, azt
mondhassa, hogy nem talált semmit nálam. — A többi kincseit pedig elégette.
A török katonaság ezalatt szintén
összegyűlt, hogy a váracsot rohammal megtámadja; a trombiták, harsonák, kürtök
s más hadi hangszerek félelmetes módon hangzottak fel, mindenfelül láthatóvá
lett, a mint a török zászlók a várhoz mindinkább közelednek s nemsokára
megtellett a vár egész belsősége tőrök katonával s oly nagy lett a katonák
tömege, hogy a kis várból (dalia rocca picciola) nem lehetett a vár
területéből mit sem látni, a tér, a töltés, mind tele volt a legválogatottabb
török haddal (di gente fortissima). A Zrínyi lakta ház már ekkor égett s a vár
körül levő parázs-máglyából iszonya hőség szállt a halálrakész csoportra.
Zrínyi a kirohanás előtt a bajtársakhoz
beszédet mondott; mi volt e beszéd tartalma, nem tudjuk. A hány történetíró
van, annyifélekép jelzi e beszédet; de legvalószínűbb, hogy társai előtt a
halál kikerülhetetlenségét ecsetelte s azzal bátorította őket, hogy e nehéz
pillanatban választandó halálnemek közül legjobb a hősi ellenállást választani
s azzal szerezni meg a dicsőség koronáját. Hozzátette, hogy önmegadás esetén
barmokként fognának felkonczoltatni. Figyelmeztette őket adott esküjükre, a
haza iránti kötelességükre, katonai becsületükre és a keresztény
vértanuságra. A beszéd némely részeit, mely a helyzetet ecseteli, Budina közli.
Ezen alapon indult Zrínyi, a költő, mikor dicső elődjének szájába a következő
szavakat adta:
„Kimenjünk az várbul, és ott megmutassuk:
Kik voltunk éltünkben, most is azok
vagyunk.“
Istvánfy szerint is azt mondotta, hogy nem
az ellenség, hanem a balsors győzött le, a hazáért, a szabadságért és az
életért küzdöttünk és ezért is kell meghalnunk.
A rövid beszéd, melyet Zrínyi tartott, oly
lelkesítőleg hatott a várőrségre, hogy azok is, mint Zrínyi, ledobták
pánczéljaikat és teljesen fedetlen testtel indultak az utolsó harczra. Forgách
elbeszélése szerint még a nők közül is, kik a katonasággal a belső várba
szorultak, találkoztak olyanok, kik férfiruhát ölteni és a kirohanásban részt
venni óhajtottak.
A lelkesedés e hevében nyitotta meg Zrínyi
a belső vár kapuit, hová már előre elhelyeztek volt egy nagy ágyút, erősen
megtöltötték láncz és vasdarabokkal, ólommal, golyókkal s odarendelte Szerecsen
Márkot, a még egyetlen életben maradt tüzért, hogy azt a kapu kinyitásával
süsse az ellenségre. A váracs előtt, közvetlen közelben számtalan török várt a
történendőkre. Midőn a kapu felnyílt, a kirohanókat puskatüz és nyílvesszők
fogadták; Szerecsen — golyótól találva, földre rogyott; ekkor a mellette álló
Horváth György vette magához az égő kanóczot s a keményen töltött ágyút
elsütvén, iszonyú rombolást vitt véghez a sűrűén álló ellenség tömegében;
sokan meghaltak, sokan megsebesültek; Istvánfy 600-ra teszi ezek számát; a
kirohanók útja ezzel némileg megtisztult.
Zrínyi Miklós maga ment legelői s követték
őt, a fiatal Juranics László zászlótartónak vezetése mellett, hű vitézei. A
zászló, melyet Juranics vitt, igen nagy és gazdagon meg volt aranyozva. Egyik
oldalán a fejedelem, másik oldalán Magyarország czimerével; mely zászlót Zrínyi
mint dunántúli főkapitány kapta volt a királytól. Zrínyi egyik kezében könnyű
paizszsal védte magát, másik kezében pisztoly volt, melyet előbb elsütvén, egy
török főembernek vette el életét s csak azután nyúlt kardjához, melyet ez
alkalomra külön választott ki magának fegyverei közül, mert azzal szerezte meg
első hadi dicsőségét. S e karddal most is vitézül harczolt. A törökök Zrínyit
felismervén, kegyelmet Ígértek neki a szultán nevében, ha megadja magát;
azonban Zrínyi nem hajtott szavukra, hanem tovább is folytatta öldöklő
munkáját, azt kiáltván: nem adja meg magát, hanem meghal a királyért és
hitéért.
A kilőtt ágyú némikép megtisztította ugyan
az utat, de a belső vár kapuja még sem volt olyan széles, hogy Zrínyi egész
hada azon egyszerre kijöhetett volna és képes lett volna tömörülni. Az idő
alatt, mig a sereg egy része a hídon kivül jött, az ellenséges had ismét
összetömörült a kirohanók körül s úgy látszik, ez nem volt puskás népség,
hanem csak dárdával és karddal rendelkeztek, miután, mint fennebb mondottuk, a
törökök a vár megrohanására készültek és gyülekeztek össze A puskás népség
Zrínyitől jobb oldalon, valószínűleg a vár töltésein foglalt helyet és bevett
szokás szerint lövöldözte az ellenséget. Zrínyit is egy golyó találta melle
jobb részén, úgy, hogy vérbe borult, de azért nem szűnt meg a harczot tovább
folytatni és társait kitartásra ösztönözni, mig végre egy golyó jobb szeme és
füle közt a halántékán találta, mire összerogyott. A Győrbe küldött követ
elbeszélése nyomán összeírt német krónika szerint a magyar harczosok Zrínyi
testét a belső várba iparkodtak visszavinni, mire a híd közelében, közel
elestének színhelyéhez, a legvéresebb harcz fejlődött ki; végre a nagyszámú
ellenség túlereje elnyomta a leolvadt magyar sereget. Úgy ennek, valamint
Szelaniki előadásából is azt lehet következtetni, hogy a fegyveres népet ez
utolsó kirohanás idejekor a török vezérek küldötték rendeltetési helyükre.
Téves vélemény, hogy ez öldöklő harcz a
hídon történt, mert az, mint tudjuk, fallal és bolthajtással volt elzárva. E
híd előtt estek el Papratovics Farkas, Kobák Miklós és Patasics Péter lovassági
hadnagy. A magasrangu nemesség közül pedig Cháki György, Bajomi János — Péthő
Gergely krónikája szerint Bajomi Imre — és Juranics László, az ifjú
zászlótartó.
Mint fennebb mondottuk, a várvédő kisded
had nem is jöhetett ki egészen a belső várból, mert ha csak háromszázan voltak
is, együttesen valami eredményt csak felmutathattak volna, de semmiféle forrás
nem emlékszik meg arról, hogy a törökben ekkor nagyobb kárt tettek volna.
A váracskában maradt kisded csapat ellen,
melyről a török nem tudhatta, mennyien vannak, egy kisebb rohamot kellett
intézni, melynek a mieink már nem voltak képesek ellenállni. A török e néhány
embert úgy fogta el s nagyobb részüket, mint rabot gyilkolta le. Ketten ezek
közül a gömbölyű toronyba menekültek, úgymint: Kecskés György, ki csak nemrég
Ali agával szemben egy párviadal alkalmával mint győztes került ki — és Novák
János, a fegyveres lovasok öreg hadnagya. Néhány óráig védték még magukat a toronyban,
mig végre a janicsárok jól irányzott golyói véget vetettek ez utolsó
ellenállásnak is.
Az élve megmenekedettek között volt
Cserenkó, Zrínyinek kamarása, kit a konyhában találtak; úgy Geréczi Bertalan, a
kiknek a török Istvánfy szerint azért kegyelmezett meg, mert igen szép legények
voltak. Orsics Istvánnak életét Hasszán nevű török katona mentette meg a
haláltól, a ki Orsicsnak Siklóson egykor rabja volt s vele igen jól bánt.
Megmenekült a fiatal Alapi Gáspár is, aki midőn Zrínyi elestét látta,
átöltözködött és valami sötétebb helyre menekült, hol a törökök megtalálták és
nagy, széles arcza és kicsiny termete miatt hadi szolgának vélték. — Mindezeket
rabszolgaságba vetették; később Zrínyi György kiváltotta őket.
Az életben maradottak közül Cserenkót, úgy
Zrínyinek ismeretlen nevű Íródeákját és pohárnokát a nagyvezér elé vezették
(kitépve előbb szakállukat és leborotválva hajukat), kinek czélja velük az
volt, hogy kitudakolja: mennyi kincse volt Zrínyinek és hová rejtette azt; ezek
azt felelték, hogy 100 ezer magyar aranya volt és 100 ezer „gurusa“ (értéke egy
német tallér), úgy ezüst kupái és edényei, de ezeket mind szétosztotta, csak
egy ládában maradt 5 ezer frt értékű holmija és igen sok lőpora, de ezt most a
katonaság ellob- bantja, úgy, hogy mind el fognak pusztulni. „Ha a tűz nem
lepett volna meg bennünket, ti a várat el nem foglaljátok. A német sereg
piszkosan viselte magát, meglássátok, mert nektek sem marad semmi.“
Mig ezek a nagyvezérnél voltak, a
janicsárok a belső várat egészen ellepték, zsákmányt keresve mindenütt. így
juthattak a gömbölyű torony földszinti sötét részébe is, hol, mint tudjuk,
tűzveszélyes voltánál fogva nem szoktak rendszerint puskaport tartani, de
Zrínyi, miután rendkívül sok puskapora volt, annak egy részét ide helyezte.
Egy része a puskapornak a belső kijárásnál az árkon túl jobbra fekvő háznak
egyik osztályában volt, melyet pánczélháznak neveztek, hol Zrínyi rendszerint
lakott. Volt ezenkívül, mint fentebb láttuk, egy lőporház is. A sötét üregbe
a kutató törökök valószínűen égő kanóczczal mentek le s így a robbanást maguk a
törökök okozták. E robbanás, mint Szelaniki leírja, oly óriási volt, mintha
Ítélet napja érkezett volna el. Azt hitték, hogy az ég a tejútnál meghasadt; az
egész nép elvesztette eszét a lőpor óriási robajától, A belső várnak még csak
nyoma sem maradt, minden semmivé lett. A közelben levőket a lőpor a levegőbe
röpítette, úgy, hogy az ott levő több ezer törökből, a kik a vár körül tevő
mocsárba hullottak, 15 ugyan megmenekült, de ezek is nemsokára meghaltak
sebeikben.
Istvánfy az ekkép elveszettek számát 3
ezerre becsüli. — A robbanás megtörténtén, miután azt Szelaniki, mint szemtanú
igazolja, nem lehet kételkednünk.
Az elesett Zrínyi holttestét, miután annak
védőit, kik nem akarták, hogy az a törökök kezébe kerüljön, leölték, a
janicsár-agához vitték, ki a holttestet a Kaczianer ágyújára fektette és ott
fejét vétette. Ez ágyút a török Kaczianertól az Eszék körüli csatáknál vette
el és Szulejmán mindenüvé magával vitte s így a szigetvári ostromra is. A
török források többször említik ez ágyú nevét. Midőn az ágyút az ostromra a
töltésen hozták, Zrínyinek egy ágyúgolyója összetörte annak elejét. Ez ágyúra
azért fektették Zrínyit török írók szerint, hogy eként Kacziáner halálát
megbosszulják. A holttesten levő értékes lánczok a janicsár-agáé lettek. A két
kezén levő arany karkötőt a törökök nem tudták kinyitni és azt az időközben
megtalált Alapi Gáspár nyitotta fel nekik. A j'anicsár-agáé lett egyúttal
Zrínyinek Perván nevű szép lova. A fejétől elkülönített holttestet a
banjalukai Mustafa basa, kit köznéven Vilithus-nak hívtak, és a ki Zrínyi Miklósnak
egykor rabja volt és jóindulatát kiismerte — temet- tette el.
Nem áll tehát a krónikások ama mondása,
hogy a holttestet a tűzbe dobták.
Zrínyi fejét elsőben is a nagyvezérhez
vitték, hogy azt a szultánnak bemutassa. A nagyvezér a fejet karóra huzatva,
közszemlére tette ki.
Időközben az életbenmaradt várőrségből a
nagyvezér három katonát küldött el: az egyiket Babócsára, a másikat Perlakra
Zrínyi Györgyhöz, a harmadikat pedig a győri táborba, hogy hírt vigyenek
Szigetvár elestéről és Zrínyi haláláról. Ez a közvitéz már szeptember 10-én ért
Győrbe s ott részletesen elmondta a vár ostromának lefolyását, melyet akkor
német katonák feljegyeztek, a mely följegyzés németül és magyarul, sőt latin
fordításban is többször kinyomatott.
Zrínyi fejét Szokoli Mohamed nagyvezér,
miután azt az egy napi közszemlén minden török láthatta, silány vörös selyem
kendőbe takarva elküldötte testvérének: Szokoli Musztafa budai basának, oly
meghagyással, hogy azt Salm grófhoz szállítsa. A budai basa levél kíséretében
küldötte meg Zrínyi fejét Salm grófnak Komáromba, értesülvén arról — írja —
hogy ily jeles parancsnok, kinek fejét küldi, a császárnak nemcsak hű
szolgája, de vérrokona is volna; azért ez ajándékkal meg akarja őt tisztelni és
ezzel megkezdeni kettőjük között a barátságot; írja továbbá, hogy ő Zrínyi
holttetemének tisztességes eltemetését elrendelte. Egykorú írók, úgy mint a
győri tábor is, e levél tartalmát fenyegetésnek vették, hogy Salm is úgy fog
járni, ha várát a szultánnak át nem adja. A fej a rászáradt vértől tisztátalan,
fekete és igen bűzös volt. Salm gróf azt lemosatta és illatos kenőcsökkel
lehetőleg szagtalanná tette és díszesebb selyemkendőbe takarta, azután nagy
ünnepélyességgel szállították Komáromból a győri táborba. Elől fekete
bársonynyal bevont kocsi ment, nagy fehér kereszttel, erre volt helyezve Zrínyi
feje. Követte ezt 1200 huszár csatarendben, mintha most is élne és kedves
huszárjait vezetné a csata tüzébe. Követték e csoportot az ágyúütegek. Majd
Salm gróf alvezérei: Helferstein György gróf, Hatstadt és Wallerthan ezredesek,
majd Castall és az olasz lovasság csatarendben. Mindkét oldalon német lovasság
25 zászló alatt képezett sorfalat. így kisérték azt egész a győri templomig,
hová ideiglenesen elhelyezték.
Nemsokára reá a győri táborba érkezett a
hősnek fia, Zrínyi György s miután a király kegyesen fogadta — megígérte, hogy
egész családjának kegyelmes ura és oltalmazója lesz. — Atyja fejét a győri
templomból Tahy Ferenczczel, mint atyjának sógorával és Turzó Ferenczczel, mint
saját sógorával a győri templomból ismét kihozván, azt elsőben Abdára vitték,
hol hihetőleg Turzó tábori szállása volt. Innen szállították át Csáktornyára és
ott a Szent-Ilona nevű zárdában készített új sírboltba, melyben még csak Zrínyi
első nejének, Frangepán Katalinnak porai pihentek, temették el első neje mellé.
A temetésen jelen volt életben maradt özvegye. A sírboltra a horvátországi
rendek emlékkövet alkalmazlak, mely a hős erényeit magasztalja.
A sirirat a következő: „Illustrissimo
Comiti Nicolao Zerino, Torquati ex sorore nepoti, a Carolo V. post Viennae
opsidionem solutam, quod in ea adolescens adhuc et tyro multa et praeclara
confecisset, equo auroque donato, ad Budam et Pestum pulchra per facinora summa
cum laude probato, Croa- tiae Dalmateae et Sclavoniae bano, tavernicorumque
regalium in Pannonia magistro, singulari cum prudentia functo, copiis Caesaris
ad dextrum Danubii latus a Ferdinande primo et Maximiliano secundo
inperatoribus praefecto, victis saepissime fugatis, caeptis caesisque hostibus,
in faustissima postrennum funestissimaque Sigethij expugnatione cujus arcem
contra innumerabilem Solymani turearum principis exercitum facta eorum ingenti
et memorabili strage diutius, auam viribus par fuerat, defendit defuncto ibidem
Solymano totius orbis flagello pulcherrime absunto, bellicae gloriae fortissimo
invictis- simogue duci de se publiceque Bene Merito Patria Posuit.
Szent-Ilona, hová Zrínyi Miklós fejét
eltemették, ma Csáktornyától nem messze fekvő puszta. A templom ma is áll, de
Zrínyi síremlékét hasztalan keresnők benne, holott tudjuk, hogy a Zrínyi család
ide temetkezett s hogy emléke dédunokája, a költő idejében még megvolt. Nem is
járt arra soha oly pusztító had, mely ez emlékeket összerombolta volna. A
templomban egyedül annak síremléke áll, ki a Zrínyi család csillagának
letűnése után a fiskus kezére került Csáktornyái uradalmat újra adományba
nyerte. Nem is képzelhető máskép, minthogy ama nehéz időkben, midőn a Zrínyi
név oly gyűlöletessé lett, az uj uraság csupa hiperlojalitásból távolította el
a templomból a magyar nemzet e szent ereklyéit. Egykor, majd, ha az uradalom
gazdasági épületeit újra le kell rontani, valahol az alapfalakban meg fogják
találni e drága emlékeket. De hogy Zrínyi porladozó koponyája s a többi tetemek
előkerülnek-e s váljon a templomban maradtak-e, nagyon kétséges. Nyom nélkül
enyésznek azok el, mint a magyar nemzet annyi sok dicsősége.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.