SZIGETVÁRI TÖRTÉNETI NÉPHAGYOMÁNYOK
KOVÁTS
VALÉRIA I.
AZ OSTROM A NÉP EMLÉKEZETÉBEN
Közel
400 esztendeje annak, hogy Szigetvár hősi helytállása bekerült a történelembe.
A korabeli híradások, krónikák, s a későbbi történeti munkák ismertté tették a
legendás hírű várat.2 A szépirodalom számára is hálás témának bizonyult a
drámai küzdelem; a szigetvári hősök önfeláldozása szimbólummá magasztasult.3
A név és hely híre határainkon túl is
elterjedt, de Zrínyi és katonái nagy tetteit csak a történeti és irodalmi
műveltséggel rendelkezők ismerhették meg. A népi kultúra számára mindez
ismeretlen maradt, csak Szigetvár környékének paraszti lakossága emlékében él
az egykori Szigetvár hősi időszakának története. Ezt a néphagyományt kívánjuk
bemutatni a történeti eseményekkel egybevetve, kronológiai sorrendben.
Ezt részben azért tesszük, mert a
Szigetváron föllelhető néphagyomány nem mutat különleges vonásokat,
ugyanazoknak az elképzeléseknek helyi variánsai élnek, amelyek az ország más
vidékein is találhatók, ugyanekkor ez az általános színezetű hagyományanyag Szigetváron
és környékén sajátos környezetének megfelelő formát ölt s a helyi eseményekre vonatkoztatva
jelenik meg.
A hagyományanyag tárgyalásánál, a történeti
esemény időrendi sorrendje mellett, azokra a helyi jelenségekre kívánjuk a
figyelmet felhívni, illetve, amennyire lehetséges, a felvetődő kérdésekre
feleletet adni, hogy milyen úton-módon került a néphez egy-egy motívum, melyek
azok, amelyek képzeletét foglalkoztatják, mi az, ami számára közömbös, vagy
érdektelen.
Mielőtt ezekre a kérdésekre válaszolnánk, illetve,
mielőtt a hagyoímányanyagot ismertetnénk, szükséges a szigetvári lakosság
történetének rövid vázolása.
A színmagyar, városias Sziget települést 1408
óta említik az oklevelek. Dél-Dunántúlon, a zselici dombok alján, az Almás
patak árterületén, a Drávától 25 km-re északra, Pécstől 32 km-re nyugatra
találjuk a XV. sz. elején az Anthemios Oswald által épített kis torony-erődöt,
Sziget mellett. Az 1500-as évek elején már a kézművesek egész sora él itt, s a
városi fejlődés nagy lépésekkel halad előre. Ez magától értetődik, ha arra
gondolunk, hogy Sziget a Pécstől nyugati irányban menő kereskedelmi út mentén
feküdt, s a déli, szlavóniai vidékekkel szoros kapcsolatban állott. Török
Bálint a közelgő török veszély miatt, a torony-erőd köré földvárat épít s magát
a várost is földsánccal veszi körül. Az 1555. évi első nagy török támadás a védőműveken
meghiúsult, s ezt követően a vár és város megerősítésének korszaka kezdődött, amiből
a magyarok és horvátok egyaránt kivették részüket. Ennek a megerősítésnek következménye,
hogy a török elől menekülő lakosság a megerősített Szigetbe húzódik. A
felduzzasztott lakosságot a sáncokkal, várfalakkal körülvett földvár már nem tudta befogadni, ezért került sor még egy városrész,
az ún. „Újváros" felépítésére, az Óváros, az első várostelepülés mellett,
amelyet azonban csak gerendafalakkal erősítettek meg. De ez is kevésnek
bizonyult az egyre özönlő magyar és horvát lakosság befogadására. Végül is
királyi rendelet szabályozta a fölösleges lakosok kitelepítését.
Közvetlenül az 1566. évi ostrom előtt
Szigetvár és környékének igen változatos keveredést mutató lakossága tovább
húzódott nyugat felé, s végül az ország nyugati határszélén telepedett meg. Az
ostrom előtt jóformán csak a magyar és horvát katonaság maradt a vár és város
területén, belőlük is csak hírmondó akadt az egy hónapig tartó ostrom után,
majdnem mind elpusztultak.
Sziget erőssége a felismerhetetlenségig tönkre
ment. A töröknek a győzelem csak elpusztult helyet jelentett, zsákmányra alig
számíthattak. A romokon rövid időn belül megindult az élet, csak a lakosság
cserélődött ki. Az elmenekült magyar és horváth lakosok helyébe törökök
jöttek: katonák, (kézművesek, s ezek családjai.
A harcok Szigetvár eleste után is tovább folytatódtak,
s a török portyázások a környékbeli magyar lakosság további pusztulását okozták.
Az elnéptelenedett vidékre a török kénytelen volt ellátása végett új lakosokat
telepíteni. A Kapóstól délre rác származású martalócokat költöztettek, akik a
töröknek katonai szolgálatot teljesítettek, de ennek fejében jelentékeny
kiváltságokat értek el, adót alig fizettek. A Szigetvárra költözött rácok a
török által újból megerősített várostól, az Óvárostól északkeletre, az ún.
„sásvárosban" telepedtek le. A török lakosság a városban lakott. A
viszszafoglalás után 1689-ben nagy többségük hazájába költözött.
A „Gornya maia"-ban azaz a
„Sásváros" - ban megtelepedett rácok az itteni törökökkel csak igen kis
mértékben házasodtak össze, a „bosnyák nép" a legutóbbi időkig
elszigetelve, külön városrészben élt, nem keveredett a XVIII. sz.-ban az
ország különböző vidékéről betelepített magyar paraszti lakossággal sem. Megőrizték
a Dráván túli népi művelődés egyes elemeit, szokásait, valamint, természetesen nyelvüket.
A Szigetvártól északra elterülő vidéken a XVIII. sz.-ban letelepített németajkú
lakosság kultúrája zártságát szintén megőrizte a legutóbbi időkig.
A betelepített rác származású martalócok utódai,
és a XVIII. sz.-ban megtelepedett magyar lakosság leszármazottai a város nagy korszakára
vonatkozóan azonos hagyományanyagot őriznek, bár kisebb-nagyobb eltérések mutathatók
ki egyes részletkérdéseknél, amelyekre a hagyományanyag vizsgálatánál rátérünk.
Az elmúlt időszak politikai és társadalmi átalakulása a meglévő hagyományt mind
egyöntetűbbé alakította. Ugyanakkor a hagyományanyag színei, körvonalai egyre
elmosódottabbakká váltak, erejükből mind többet veszítettek. S mindezek helyét
a bizonyosság, a történeti ismeret foglalta el.
Az itteni hagyományanyagnál, a hagyomány ozás
jól ismert törvényszerűsége szerint az időhatárok eltűntek. A régi fogalmába
tömörül minden, ami már 2—3 nemzedéket meghalad s mint ilyen „régi" már
olyan időszakra is vonatkoztatható, ameddig az emlékezés nem ér el.
Vizsgálatunknál, ahol tehetjük, az időbeliség kérdésére rátérünk. A német
etnikum hagyományanyagált csak kis mértékben vettük vizsgálat alá. Ugyanis gyűjtésünk
során azt tapasztaltuk, hogy ők Szigetvárra vonatkozóan, jóformán semmi
hagyományanyagot nem őriztek meg, legfeljebb egy-egy helyi vonatkozású
motívumot, esetleg egy-egy épülethez fűződő emlékezést vettek át a
magyar—horvát lakosságtól. A Szigetvárra betelepített, főleg iparos
foglalkozású németség, igen gyors mértékben asszimilálódott s az első
világháború utáni időszakban már nem mutatható ki jelenlétük.
Ismertetésünk keretében csak Szigetvár és közvetlen
környékének népét vehetjük vizsgálat alá. Ahhoz, hogy a Zrínyi hagyományanyag és
a szigetvári ostromra vonatkozó népi elképzelések teljességét össze tudjuk
gyűjteni, az egyes kérdésekre választ adjunk, szükséges volna legalább a
Dunántúl déli és nyugati részére a kutatást kiterjeszteni. Végső soron pedig
kívánatos lenne a magyar és jugoszláv hagyományanyagot egymás mellé helyezve feldolgozni.
Szigetvár
vidéke Az északról déli irányban folyó Almás patak a néphagyomány szerint nevét
onnan nyerte, hogy partja mentén sok alma termett, s ezeket a szél behordta a
patakba, s az almákat a víz tovasodorta. „Azt mondják, hogy valamikor erre
mindenfelé sok alma termett. A patak partja almával volt beültetve, nem olyan
régen, még a gróf idejében is nagy almás volt itten, mindenki tudja ezt. Azt
mondják, hogy Almamelléknek is azért ez a neve, mert ott is sok alma termett.
Az Almás vittehordta a sok almát, ami belehullott. Volt úgy, mesélték az
öregek, hogy az Almás megda gadt, és az almát a gyerekeik úgy halászták ki
belőle."
Az Almás patak a mostani Szigetvár
települését kettészeli, bár medre a századok folyamán lényeges változáson ment
át, iránya megmaradt. A középkori város és a vár, amely az Almás mocsaras
tájához illeszkedve épült, a nép emlékezetében tovább él. A mocsártenger földnyelvére
települt város és vár szigetként emelkedett ki a környékből. Ennek nyomai ma
már alig tapasztalhatók. Az emlékezés viszont igen jól megőrizte a középkori állapotok
képét. „Szigetet azért hijják Szigetnek, mert a nagy rengeteg vízből, mint a
sziget, úgy állt ki."
„Azért ilyen girbe-gurba formájú ez a
város, mert úgy kellett építeni, hogy a víz ne jöjjön be a házakba. Isten
tuggya, hogy Zrínyiek hogyan tuttak itt egyáltalába élni. Hiszen minden víz
alatt lehetett akkor, csak a vár meg a város állott ki. Nem is lehetett volna
ezt másnak elnevezni, csak Szigetnek, mert igazán az volt."
A város északkeleti részén lakó „bosnyák lakosság"
őrzi meg leginkább Szigetvár településének mocsaras, ingoványos talajra épült
voltát. Az ő városrészük volt az, amely évszázadokon keresztül az árvizeknek
leginkább ki volt téve a legutóbbi időkig, ők szenvedtek a tavaszi és az őszi
áradásoktól. A város délnyugati részén lakó magyar lakosság legfeljebb „látta",
de sajátján nem tapasztalta a romboló áradást, ö k a nagy vizekre nem
emlékeznek. De egyesek szerint lehet, hogy voltak ilyenek. Csak azt tudják,
hogy valamikor sás meg nád vette körül a várost s „elég bolondok voltak a
bosnyákok, hogy leköltöztek a lapályba".
Az a tény, hogy Szigetvár mocsaras talajra épült,
általánosan ismert mindenki előtt. — Látják, tudják, hogy a házak gyorsan
nedvesednek, a fű nem sül ki, szárazságban is zöld a rét. „Kiskoromban a vár
környéke egészen másképp nézett ki. A vártól nyugatra, meg délre nádas
húzódott. A vár környéke tele volt fűzfával, meg mocsaras résszel. A mocsaras, nagy,
bozótos, fűzfás vidékre úgy megült a vár, hogy alig látszott ki belőle. Akkor még
a vár körüli részeket nem csapolták le, tavasszal meg ősszel víz alatt állt
itt minden. Aki az akkori, meg a mostani állapotokat összehasonlítja, szinte
nem is ismer rá a várra, meg annak környékére. Hogy vizes a talaj, azt csak
onnét lehet észrevenni, hogy a fű nem sül ki errefelé, meg a fűzfa is
könynyen, gyorsan nő. Ezért a „fűzesek" egyre jobban terjeszkednek, a vár
körüli részeket művelés alá vették."
Erre a mocsárból kiemelkedő szigetre
költöztek az „ős szigetváriak". „Régen, még a Zrínyi idejében",
mondják a „Sásvárosban". Ez valóban Szigetvárnak egyik legrégibb
települése, de a Zrínyi-kori, illetve a korábbi településsel nem hozható
kapcsolatba. Ez a település a török időszakban történt. „Mink vagyunk itt a
tükék, a többi csak olyan gyittment, így szoktuk ezt mi mondani. Mi már akkor
is voltunk, mikor az a nagy ostrom volt. Mink voltunk még a Zrínyi katonái is.
Akkor még Szigeten csak ez a Sázsváros volt, meg a vár. A többi csak később
épült. Oda mindenféle cselédemberek jöttek, meg urak. Az igaziak, szigetiek,
azok mink vagyunk, — mondják magukról a bosnyákok."
Tehát Szigetvár legrégibb települési
helyének a mai város északkeleti részét tartják, nemcsak az ott lakók, hanem az
ún. cselédsor, a kanizsai város paraszti lakossága is. „Azok úgy felvágnak
arra, hogy ők voltak itten az elsők, nagyon büszke, gőgös népek ezek. Velünk nem
keveredtek, lenéztek bennünket, mert azt mondták, hogy mindenki csak tartson olyannal,
aki hozzája való." Általában más városrészek lakói is úgy beszélnek a „bosnyák
fertályról", mint a legrégibb lakott területről.
Az őslakosság
A „bosnyákok" Zrínyi katonái
leszármazottainak tartják magukat, bár erősen él bennük a törökkel való
keveredés emléke. A bosnyák- rész utcáit a XIX. sz.-ban Szigetvár történetében,
az ostromban, várvédelemben kitűnt katonákról, illetve hősökről nevezték el. Az
itteni lakosok, a Horvátok, a Juranicsok, a Jurisicsok mind a hősök
ieszármazottainak tartják magukat s az 1912—13. évben itt járt török
küldöttség török nevek után keresve a Delibelieket, Karapancsákat mint török
neveket jelölte meg, — mondják — azóta még fokozottabban tartják török
származásukat, ellentétben a város más részein lakókkal: „azonak még török
vérük sincsen".
A sásvárosiak tiltakoznak a bosnyák
elnevezés ellen. Horvát—magyar—török keveredésű népnek mondják legszívesebben
magukat, de nem azonosítják a Dráva melletti horvátokkal származásukat. „Azok
ráják, mi meg szigetiek vagyunk. Azok nyomorultak, nincs semmijök, kódisok, már
hogy volnánk mink velük rokonságba." A szigetvári „bosnyákok" valóban
Szigetvár módosabb paraszti lakosságához tartoztak s etnikai hovatartozásuk egyúttal
osztályhelyzetükre is fényt vet, a főleg elmaradottabb vidékeken élő horvát
lakossággal semmi kapcsolatot nem vállalnak, lenézik őket.
A szigetvári vár építése
Szigetvár bármelyik népcsoporthoz tartozó lakossága
néphagyományában megőrizte a szigetvári vár építését. Ezt Zrínyi Miklósnak tulajdonítják.
A népi tudatban megmaradt Zrínyi „a nagy várkapitány'--nak, ő volt az, aki
építtette a kőből, téglából való várfalat. Palotáját a néphagyomány a vár
legkiemelkedőbb helyére, a várudvar közepére helyezi, oda, ahol jelenleg a
török dzsámi áll, Szerintük ez Zrínyi palotájának maradványa.
A hosszantartó, sok nehézséggel járó
várépítés a népi tudatban összekeveredve, végül kialakította a várépítés
történetét. „Zrínyi elkezdte építeni a várat, mert jöttek a törökök. Hordták a
követ, döngölték a földet, de sehogysem akart a várfal összeállni, mindig
leomlott. Egyszercsak az egyik katona azt mondta, hogy ő tudja, hogyan kell várfalat
építeni. Mondják neki a többiek, hogy ők is szeretnék ezt tudni. Zrínyi is
megkérdezte tőle. Ö azt felelte: akkor fog a tégla összeállni, ha a falba
beépítik az aranytyúkot, Zrínyi erre kiadta a parancsot, hogy mindenki keresse
meg az aranytyúkot. Meg is indultak a mocsár felé mindannyian. Ebbe az időbe
itt még sok madár volt. Nehéz volt az aranytyúkot megtalálni, de végül is
sikerült. Megfogták, aztán valahová a vár déli falába befalazták. Ettől kezdve
az ápítkezés ment, mint a karikacsapás. A várfal emelkedett, nem dűlt össze
többet. Az aranytyúk meg elkezdte az aranytojásokat tojni. Azóta is
szüntelenül gyűlnek valahol a várfal aljában. Azért van a várfal-oldalban
annyi lyuk, mert azóta is keresik, de eddig még senki sem találta meg."
A néphagyomány tehát a vár keletkezési idejét
Zrínyi korinak tartja, s két elemet sző az építkezéshez. Egyrészt a falak csak
úgy lesznek tartósak, na élőlénnyel kapcsolják egybe, az aranytyúk az áldozat
megtestesítője. Ugyanekkor már más motívum hordozójává válik, avval, hogy nem
közönséges élőlény, hanem aranyból való, különleges, kincset érő.
Evvel a „kincs", illetve kincskeresés
motívuma bekerült a népi hagyományanyagba, s annak szerves tartozékává válik,
amely a legutóbbi időkig is foglalkoztatja a képzeletet.
Alagutak
Minden várnál, így a szigetvári várnál is erősen
élnek azok a népi elképzelések, melyek szerint igazi várhoz feltétlenül
tartoznia kell alagútnak is. A néphagyomány számára teljesen közömbös az a
tény, hogy jelen esetben a mocsaras szigetvári vidéken ilyet építeni nem
lehetett. Nincs Szigetváron olyan iskolásgyermek, vagy öregember, aki ne tudna
egykét levezető nyílást, vagy olyan közeli várost vagy falut, amely össze ne
lenne kötve Szigetvárral. „Ez mind Zrínyi idejéből való, még ő építette, mikor
közelgett a török", — mondják. „Magában a várban és városban több
elfalazott nyílás van" — mesélik. Az egyik legrövidebb alagút-szakaszt a
vár keleti földgátja alá helyezik, amely déli irányban, az Almás patak alatt, a
Vár utca keleti felén húzódik, majd a Zrínyi térnél kettéágazik, s a mostani rendőrségi
épületnél ismét a föld felszínére ér.
De a Széchenyi utcában is folytatódnak az alagutak
a rendőrség melletti háznál szintén „volt még valamikor egy kijárat".
„Kisgyermek voltam akkor, mikor az Almás patak melletti alagút beszakadt.
Bemásztam a lyukba. Sötét lett hirtelen. Néhány lépést tettem előre, de már
alig láttam. Azért mégis jól megjegyeztem, hogy az alagút lefelé ment a patak
alá, de a vége elveszett a homályban Megindultam, de hirtelen zörgést
hallottam, inamba szállt a bátorság, s ahogy tudtam kimásztam a lyukból."
Vannak olyanok, akik azt állítják, hogy tudják,
ismerik a Rákóczi utcai alagutat is.
„Vagy 70 évvel ezelőtt egy nagy szénáskocsi
ment itt. A lovak alig bírták a kocsit húzni. Egyszercsak az iskola előtt a
nagy tehertől megrepedt a föld, s a lovaskocsi mindenestül belezuhant. Én
egész kicsi gyerek voltam, de azért jól emlékszem mindenre. Éktelen nagy alagút
tátongott előttünk, akkora volt, mint egy táncterem. Akár lovaskocsi is
megfordulhatott volna a szélességében. De nem ez volt az érdekes, hanem azok a
hatalmas nagy fagerendák, amivel az alagút oldalát kitámasztották. Olyan volt
mint a csupasz erdő télen, tele volt zuzmóval és mohával. Látszott rajta, hogy
nagyon régi, hogy még Zrínyiek építették. Azóta tilos ebben az utcában
lovaskocsival vagy autóval közlekedni, mert attól félnek, hogy leszakad."
Egy-egy leszakadt pince, düledező épület a
gyermeki és népi fantáziát mindig foglalkoztatta, színes elképzeléseikben a már
hallott nem mindennapi elemeket az élet valóságával összeszövik. Szigetváron és
környékén a szőlőművelés tartozékai a nagy, hosszú pincék, elhagyott présházak,
mind táplálják az alagutak színes történetét. „Itt a várban is vannak alagutak.
Ezt mindenki tudja. A bejáratot a gróf befalaztatta, mert el akarta titkolni a
nép előtt, Azt akarta, hogy erről senki se tudjon, csak ő."
Ezek a pincék kimutathatóan a
visszafoglalás utáni időszakban a vár utolsó megerősítésének időszakában
épültek, a várban elszállásolt katonaság számára raktárnak. Majd később az
uradalmi gazdálkodás pincéi lettek. Ezekben többen megfordulhattak, s félre nem
ismerhető módon a pincevégződéseket mindenütt láthatták. A népi képzeletben ez
nem jelentett akadályt. Az élmény újra átélésében a pincevég csupán elfalazássá
változott, ami elválasztotta, illetve elzárta az alagutat, mivel ez titok volt
s erről nem volt szabad tudomást venniök.
A folklorizációs folyamat napjainkban is tart.
1956. szeptember 7-én, Szigetvár elestének 390 éves évfordulója alkalmával
rendezett ünnepségen a fiatalság a vár keleti földgátjában lévő pincerészbe
behatolt, s keresték az „alagút" lejáratát. Pár nappal később az
iskolásgyermekek s a város északkeleti részén lakó paraszti lakosság körében az
a hír járta, hogy „egyes gyerekek"-nek sikerült az alagútba bemenni,
többen látták, mikor ugyanazok, akik a várban voltak, Turbóknál, 13 1958.
Gregorits Sándor. — Mások csak hallomásból tudtak a vasúti állomás felé vivő út
alatti alagútról. 14 1957. Kovács József 50 éves. Szigetvár. a templom melletti
kocsma pincebejáratánál kijöttek.
A népi képzelet meghatározza az alagutak célját
is. „Van itt olyan alagút is, ami Molványig vezet. Akkor ott még nagy mocsár húzódott.
Azért vezetett oda alagút, mert ha valakit Zrínyiek ki akartak küldeni a
törökök közé kémnek, ezen küldték ki. Felöltöztették parasztnak, reggelre ott
volt a molványi földeken, mintha ott dolgozott volna. Ezek a titkos alagutak
jól el voltak rejtve. A bejárat bokrok, vagy kis földhányások alá épült. így senki
sem tudhatta, csak a beavatottak, hogy hol van."
A népi hagyományanyag az alagút építését hosszú
időre teszi. Ennek reális magva van. Hiszen mindannyian ismerik a földmunka fáradságos,
nehéz voltát, s tudják, hogy egy gödör, verem kiásásához milyen sok időre, munkára
van szükség. „Azt mondják, hogy Zrínyi katonái, meg a lakosok sok-sok éven keresztül
mind építették az alagutakat, mert Zrínyi már előre jól volt értesülve a
kémeitől a török sereg nagyságáról. Tudta, hogy a törökök meg fogják őt
támadni. Abban az időben nem lehetett háborút viselni alagutak nélkül. Ezt még
a könyvekben is írják."17 Az írásos történeti anyagra hivatkoznak a
bizonyos csodálatos alagutakon át való menekülésre, ami itt történt,
Szigetvárnál.
Ilyen vonatkozású történeti vagy
szépirodalmi feldolgozás nincs Szigetvárról, valószínű, hogy valamikor még
gyermekkorukban olvasott, vagy hallott csodálatos menekülés történetét, helyét
helyezik szűkebb hazájukba. „Nem halt itt meg mindenki, mert soknak sikerült
az alagutakon keresztül kimenekülni a várból. Csak éppen szegény Zrínyi nem tudta,
hogy valamikor régen építettek olyan alagutat, ami Kanizsára vezet. Ha tudta
volna, hogy ilyen van, akkor, mikor nagy bajban volt, mert a török már itt volt
a nyakán, akkor az alagúton keresztül üzenhetett volna a kanizsaiaknak, hogy
segítsék meg. S akkor Szigetvár nem került volna török kézre."18 Ez a
hagyomány a Szigetvár—Kanizsa közti alagút^elképzelésen kívül arra is
rávilágít, hogy tovább él az a gondolat, hogy Szigetvárnak azért kellett
elpusztulnia, mert nem kapott segítséget. A segítség nem Bécsből, hanem
Kanizsáról, a szomszédos várból jöhetett volna.
Lehetséges, hogy ez a népi elképzelés az iskolában
tanultak továbbélése, átszíneződése s a hagyományozott anyaggal való
összeforrasztás révén él még a mai napig is.
Sáncépítés. „Tüskevár"
A váron s az alagúton kívül hatalmas sánc építését
Zrínyinek tulajdonítják. „Nagyon felkészültek a török támadásra. Hordták a
földet, meg a téglát, míg olyan nagy falat nem tudtak építeni, ami olyan magas
volt, hogy az ember leszédült róla. Ezt nem mindenütt építették, csak egy
helyütt, ahol leginkább várták a törököt. Valamikor ezt a részt még víz vette
körül. Ez is Zrínyi idejéből maradt. A falak csak úgy meredeztek ki a nagy
vízből. Ez még ezelőtt 50 évvel is látszott. A vizet azóta betöltötték, a falak
meg úgy mondják az öregek, hogy jpk voltak ház építésére. Ma már csak a neve
őrzi a régi emléket. Ezt a városrészt most is Sáncnak hívják.19 A sáncról
alkotott hagyománynak valószerű magja van. Helyét nagyjából az ostrom alatt
elpusztult Újváros helyére tehetjük, s a tó, illetve mocsár maradványa valóban
az elmúlt 50 év előtt számolódott fel teljes mértékben. Szigetvár közvetlen
környékére, a kanizsai városrész nyugati végére helyezik a „Tüskevár"- at
„Ez szúrós növényekkel beültetett hatalmas terület volt. Ezen kellett a
törököknek keresztül verekedniök magukat. Sokan otthagyták fogukat. A tüske
mind belement testükbe, és sokan elvéreztek. Ez nem olyan természetes vad
növény volt, hanem az egész környékről a tüskés bozótokat mind összehordtak erre
a helyre, hogy védje a várat, mert a várat nyugat felől csak ezen keresztül lehetett
elérni."
A Tüskevár elnevezés a XVIII. sz. óta használatos.
Feltételezhető, hogy az itteni nagykiterjedésű bozótos, cserjés adott okot az
elnevezésre. Egyesek ezen a helyen vélik a török harcok alatt elpusztult Szent
Erzsébet középkori település nyomait megtalálni.
Szulejmán és hadserege megérkezik Szigetvár
alá „Szulimán" faluho
zAz ostrom megkezdését a nép Szulejmán megérkezésével
teszi egy időre. „Hatalmas, tenger ember árasztotta el Sziget vidékét." Számszerűen
csak azt mondják „sok", „tengernyi", „ki tudná azt megmondani, hogy mennyien
voltak". De a tábor elhelyezésének irányát már pontosan jelölik meg. Az
egyik változat szerint a szultán először Szulimán faluhoz ért. „A tábor helyét
még most is lehet látni, az erdőszélen. Itt egy kis tisztás van, ahonnét jól be
lehet látni a szigetvári vár vidékét, Nemsokáig volt itt a szultán a táborával,
mert a várból folyton idelőttek, és egyszer még a szultán sátrát is eltalálták.
A nagy riadalomban a szultán is megijedt, sátrastul, vezérestül felkerekedtek,
a katonák, és biztonságosabb helyre vonultak. Választásuk a turbéki dombra
esett. Fel is kerekedtek, és ott ütöttek tábort. De hogy itt jártak, ezt a község
neve azóta is őrzi."
Ez a hagyományanyag sommásan leírva már a
XIX. sz. elején szerepel, s feltehetően az említett helyről a Szigetvár felé
való jó kilátás, valamint a község neve, mely idők folyamán Szőlőmálról
Szulimánra változott, táplálta a Szulejmánnal, illetve táborozásával való
elképzelést.
Szulejmán szultán vezéri sátra Turbéknál, földgát
és rekesztő építése A helyi néphagyomány azonban Szulejmán táborának helyét
inkább a Szigetvár melletti Turbék dombra teszi. „A török szultán itt
táborozott Turbókon, a mostani templom helyén. Jó hely volt ez, innen látta az egész
Szigetvárt. Itt volt a vezéri sátor, itt volt az egész török parancsnokság. Itt
voltak az ágyúk felállítva, innen lőtték Szigetet. Egyszer az egyik ágyú olyan
jól működött, hogy magát a szultánt is eltalálta."23 A szultáni sátor
helyét, valamint a szigetváriak hősies támadásának sikereit a hagyomány ozódás
megőrizte, sőt a sátor változtatásának helyét is pontosan megjelöli. „A szultán
hol a hegyen lejjebb, hol Zsibóton ütötte fel a sátrát, mert Zrínyiek újra meg
újra megölték katonáit." „Az öreg szultán nagyon megijedt a sátrába lőtt
golyótól. A zsibóti szőlőhegy közepén is volt sátra, de ez már kicsit messze
volt. Félt csapataihoz lenyomulni oda, ahol a mostani temető van. így inkább a
turbéki templom körül tanyázott."
Az ostrom alatti magyar veszteségről nem tudnak
semmit. A hős, és a körülötte harcolók a kisebb-nagyobb csetepatékban nem
hullhattak el. „Nem bírtak megbirkózni a magyarokkal. Hiába lőtték a várat.
Hiába voltak tengernyien. A mocsár védte a magyarokat. Ezért a törökök cselhez
folyamodtak. Elhatározták, hogy bármibe is kerül, bejutnak a várba. A kanizsai
város végén a Hoboli út mellett nagy agyagbuckák, homokbuckák voltak. Elhatározták,
hogy ezt kiássák és a földet mind a várhoz horgyák. Még most is meg tudjuk mutasztani
azt a helyet, ahol ez volt. Kiásták a földet, szekerekre rakták és hosszú, nagy
gátakat építettek a várhoz. A magyarok lőtték a törököt, ezek meg szakadatlanul
pusztultak a gátépítés során. Amelyik meghalt az belezuhant a mocsárba, ott
fúlt meg. Sokáig tartott ez a munka, mert rengeteg földet kellett elszállítani.
Éjjel-nappal horták a földet, nehezen tellett meg a mocsár. Hogy hány ilyen
töltést csináltak, azt ki tudná már megmondani, de azt mongyák, hogy a Kanizsai
úttól egy hatalmas töltés vezetett a várig. Valamikor még gyerekkoromban
mutatták is ennek nyomát. Igaz, hogy én ezt nem nagyon láttam, de azt tartja a
nép, hogy így volt."25 A földgátaknak a szigetvári mocsárba való építése
történelmi tény. Viszont a szakirodalom a gátak irányáról, nagyságáról nincsen egyöntetű
véleményen. A korabeli, és a későbbi krónikákra támaszkodva a kutatók más és
más álláspontot foglaltak el. A szigetvári monográfia írója, Németh Béla a
néphagyomány által is megőrzött délnyugati bástyához vezető földgát építéséneik
gondolatát vallotta. A néphagyomány keletkezésének ideje nem mutatható ki,
lehetséges, hogy éppen a monográfia megjelenése után (1903) került a helyi
lakosság hagyományanyagába a gátépítés története. Magának a helynek „ahonnét a
törökök a földet elhorták" Tapasztó a neve, ami inkább arra utal, hogy az
itt kibányászott földet a lakosság tapasztási célokra használta. Az itt
található agyagos földet a mai napig is kemencék, kályhák tapasztásához innen
viszik.
A „szigeti bosnyákok" és a szulimániak
a mai napig is őrzik a vár körül elterülő mocsár lecsapolásának történetét.
„Az Almás akkor még sokkal bővebb folyású volt, mint most, és a törökök látták,
hogy csak úgy tudnak a városba bemenni, a vár csak akkor lesz az övék, ha egész
közel kerülnek hozzája, mert a mocsárba nehezen tudtak előrébb menni, és a
várbeliek könnyen lelőtték őket. Ezért a Turbék felé vezető útnál, ott, ahol
most az Almáson zsilip van, ott egy gátat, reszketőt építettek. Ezt a helyet
most is Reszketőnek hívják. Így az Almás vizét felfogták, ez ott felduzzadt,
tóvá változott, a mocsár meg lassan kiapadt. így tudtak a törökök a mocsárba előremenni."
A XIX. sz. elején följegyzett néphagyomány szerint
a nép még látni vélte a patak rekesztésének maradványait, nagy gerendákat, s a
töltést.
Az Almás vízének, illetve a mocsár
lecsapolását, ami az ostrom végső kimenetelét meghatározta, a történetírás
nagyjából egyöntetűen tárgyalja. Nem reszkető készítése, hanem a töltés
átvágása révén érték el a törökök a víz leapasztását, és nem a Szigetvártól északra
elterülő vidéken történt ez, hanem az Óváros mellett, a nagy töltésnél a
Kanizsai útnál. E tény népi megfogalmazásának terméke a reszkető készítése. A
lényeg a történeti maggal egyezik, mivel mindkét esetben a cél azonos: a várat
körülvevő mocsaras tó lecsapolása, s a terület szárazzá tétele, hogy a török
a várba bejuthasson. A néphagyomány az ostrom különböző szakaszait, az Újváros
és Óváros elvesztését nem őrizte meg. A részletkérdések, mondhatnánk, kevéssé
kötik le az érdeklődést, inkább nagy vonalakban maradt az ostrom a néptudatban.
Az Újváros elvesztése, amelynek helyét a Sánc városrésszel jelölik meg, csak
mint építés, de mint ostromhely nem foglalkoztatta fantáziájukat. Az Óvárosról,
illetve annak elestéről általában csak ennyit mondanak: „végül is elfoglalta a
török." A részletmotívumok nem tapadnak az emlékezéshez. Azonban
egyöntetűen, szinte szószerint mondják,: „mikor már minden a töröké lett, akkor
még Zrínyié volt a vár." Tehát a népi tudat, a hagyomány, a mostani várat
jelöli meg, mint a védelem utolsó helyét.
A vár utolsó napjairól igen színes
elképzelések élnek, melyet egybekötnek a szultán halálával.
Szulejmán halála
Szulejmán halálának pontos idejét
történetíróink más és más forrásra való hivatkozással, más és más időpontra
helyezik. De megegyeznek Szelaniki kivételével, abban, hogy a szultán még az
ostrom befejezése előtt meghalt. így tudja az itteni néphagyomány is,
legfeljebb halála helyét teszi különböző helyre, a krónikák, s a történetírók nincsenek
egységes véleményen az idős szultán halálának okáról; így a néphagyomány is a
csodás, drámai halálnemtől kezdve a legegyszerűbb, betegségtől való halálnemet
is ismeri.
„A szultán végül is elpusztult, mert
Zrínyi szívenszúrta kardjával." — „ . . . harcban esett el, de Zrínyinek
ekkor még nem volt semmi b a j a . . . " , — „Szigetből egy ágyúgolyó úgy
eltalálta a szultánt, hogy nyomban meghalt.", — „A szörnyű öldöklés még a szultánt
sem kímélte, megölték őt, mielőtt győzhetett volna." Más elképzelések
szerint aggkori gyengeség ölte meg. Tífuszt, vagy vérhast kapott, — mondják
mások," mert hiszen nyáron volt a nagy ostrom, és a sok halott mind
terjesztette a ragályt."28 A szultán halála helyét részben a mostani Szulimán
helységre, részben Turbókra teszik. Azonban a halála utáni eseményeket egyöntetűen
mondják el: a szultánt nem temették el rögtön, hanem díszesen felöltöztették, és
sátra elé nagy trónszékre ültették. „Nem akarták, hogy a katonák megtudják, hogy
meghalt a vezérük, mert akkor fellázadtak volna, és talán mind elfutottak
volna Sziget alól, mert azt még ekkor nem tudták elfoglalni. A halott szultán
előtt vonultak el a csapatok, nem tudta senki, hogy már meghalt."
A szultán halála, illetve trónszékre való ültetése,
utolsó szereplése, mint legfőbb hadvezérnek, megegyezik a krónikákkal. Ez a hagyomány
nem mutat különleges népi elképzelést, csaknem egyezik a történeti valósággal.
Már a halott szultán trónszékre ültetése sem köznapi esemény; a realitás ebben
az esetben különössé, szokatlanná módosul, és így érthető is, hogy a
néphagyomány, mely szívesen megőrzi rendkívüli, különleges eseményeket, ebben
az esetben a történetírással megegyező anyagot őrzött meg.
Zrínyi és katonái utolsó napjai, hősi
haláluk
Míg a halott szultán szemlét tartott
csapatai felett az utolsó nagy támadás előtt, addig Zrínyi és katonái
felkészültek az utolsó harcra, a halálra. „Mikor már látta Zrínyi, hogy nem
tudják tovább tartani a várat, elhatározta, hogy katonáival együtt kirohan innét,
és mind egy szálig elvesznek, de míg élnek, a törököket nem engedik a várba
belépni. A sok kincset mind összehordtak a vár közepére, minden aranyat,
drágaságot, pompás ruhát odahordtak. Zrínyi akkor mindent meggyújtott, hogy ne
legyen a töröknek haszna belőle."
Egy másfajta elképzelés szerint a kincseket
nem égették el, hanem elásták, sőt vannak olyanok is, akik ennek pontos helyét tudják.
„A nyugati várfal mellett jó két-három szobányi nagyságú területen van a nagy gazdagság
elásva, tudják ezt itt sokan a városban, a gróf is tudta. De ő sem mert
hozzányúlni, mert félt attól, hogy az állam nemcsak a kincset, de a várat is
elveszi tőle."31 A kincs, illetve kincskeresés, ami a népi képzeletet
mindenütt foglalkoztatja, megfelelő bizonyítékot keres igazának védelmére. „Van
a grófnak egy térképe, ahol minden föl van írva, csak a gróf nem adja ki a
kezéből" — mondják többen. Feltételezhető, hogy a vár egykori tulajdonosa
Andrássy Mihály tulajdonában levő térképek táplálták ezt az elképzelést. A nép
a kert alá gondolta a csodálatos mennyiségű kincset, amelyet egy Zrínyi várban
feltételezett, s ennek elvesztésébe nem tudott belenyugodni.
Mikor Zrínyi és katonái minden kincsüket elásták,
illetve elégették, akkor „mindenki a legszebb ruháját, drága díszes
fegyverzetté öltötte magára, és egymásután harci rendben kirohantak a vár
kapuján. A hatalmas török sereg rájuk vetette megát, életrehalálra ment a harc.
Egymás után hullottak el a legjobb magyar vitézek, de hullott a török is.
Zrínyiek útját a Vár utca irányában török hullák jelezték. Zrínyi ekkor még
élt. A hatalmas keveredésű harcban Zrínyi pár emberével eljutott a mostani
Széchenyi utcáig, ahol most egy kis kápolna áll. Itt érte a puskalövés, itt
lehelte ki lelkét. A többi magyarok is mind meghaltak, nem maradt senki
életben. Ügy mondják, hogy Zrínyi, mikor utolsó kirohanására készült, jobb lés
bal zsebébe 100—100 aranyat tett, hogy aki megtalálja, az tisztességesen
temesse el. De vannak akik azt állítják, hogy aranyait elásta valahová, nem
vitt magával semmit, díszes öltözékén és kardján kívül."
Mások szerint sokaknak sikerült
megmenekülniök. ,,Az alagúton keresztül a várba be lehetett jönni, azon ki is
lehetett menni. Nem haltak meg mind, csak Zrínyi, meg legbensőbb emberei.
Sokaknak sikerült az alagúton keresztül elmenni, ezek életben maradtak."
Zrínyi kirohanását, a vár védőinek utolsó perceit
a hagyomány a krónikákhoz hasonlóan mondja el. A „bosnyák nép", amely azt vallja,
hogy: ,,Mi mind nagyon régi szigetváriak vagyunk, Már Zrínyi idejében is itt
éltünk ...", avval véli bizonyítani származásának történetét, hogy az
ostrom alatt Szigetváron nem halt meg mindenki, hanem „sokaknak sikerült
megmenekülni." Ez volna tehát számukra az összekötő láncszem a Zrínyi- kori,
s a későbbi lakossággal. A történelem azonban mást mond. Az ostromból
megmenekültek török kézre jutottak, majd később sikerült néhányuknak âz
ország más vidékein megtelepedni.
A néphagyomány Zrínyi halálának helyét a
község mostani főteréhez közeleső Szent Flórián kápolna helyére teszi. „Ahol
meghalt, ott temette el a török, díszes pompával, mert a török is megbecsülte
a. nagy hőst."34 A holtak eltemetése Szigetvár elesett, török kézre
jutott, s az ostrom emlékét megőrző néphagyomány számontartja a legutolsó
fejezetét is: a hősök temetését.
„Itt nyugszanak mind a csata halottai, száz
meg ezer számra egymás mellett, nem temethették őket a temetőbe, mert az nagyon
messze volt, s a török már úgy körülvette Szigetvárt, hogy a temetőbe vezető utakat
is elvágta, s ezért kénytelenek voltak még az ostrom alatt Zrínyiek ide
temetkezni. Ide a közeli dombra vitték a halottaikat. A törökök is ide hordtak
sok halottat, féltek nagyon a ragálytól."
A nép ezt a temetőt
„katona-temető"-nek mondja, s a helyét a vártól DNY-i irányba, az út
mellett kimagasló dombosabb helyre teszi. Ez a „katona-temető"
helymegjelölés annyira általános, hogy Szigetvár paraszti lakosságán kívül
minden szigetvári ismeri. Az irodalom is mint „katona-temető-t tartja számon,
egyesek ide helyezik Zrínyi temetkezési helyét is.
A törökök a szultánt sátra alá temették el Turbókon.
Később díszes síremléket emeltek fölé, de erről már semmit sem tud a nép, csupán
a sír helyét őrizték meg. „Hársfa alá temették a szultánt, oda, ahol valamikor
a sátra állott. A hársfa azóta is minden tavasszal kivirít, és őrzi a nagy
vezér emlékét."
A hagyomány a török harcosok temetőjét is
megjelöli. Szigetvártól É-ra, 2 km-re ötszögletű dombocskát tartanak még a mai
napig az ostrom alatt meghalt török katonák temetőjének.
De Turbókon és Szentmihályfán is megjelölik
a szigetvári ostrom török halottainak temetkezési helyét.38 Amerre csontokat
találnak a városban, vagy határban, „azok mind a nagy ostrom halottainak földi
maradványai."
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.